Linkblog

F1 Sztorik

MInden amit az autósport legmagasabb osztályáról tudni kell, szubjektívan! Ha kíváncsi vagy arra ami a hírek mögött van, akkor jó helyen jársz!

Friss topikok

Vissza az időben - avagy in memorian 2008

2009.07.28. 12:49 | _KingJack_ | Szólj hozzá!

Esetlennek tűnhet a cím, de még mindig nem jutott találóbb az eszembe, lévén, hogy egy tükörsima Hamilton-McLaren győzelemnél talán semmi váratlanabb nem történhetett volna Mogyoródon. Ott, ahol immáron 24. alkalommal láttuk vendégül a Cirkuszt, annak minden egyes artistájával együtt! És higgyék el ez nem kis dolog. Mostanság amikor olyan legendás helyszínek, mint Hockenheim, Magny Cours, vagy Silverstone képtelenek helyet "fizetni" maguknak a Forma-1-be, szinte csodaszámba megy egy ilyen kis ország kis versenypályájának sikere. Hiszen a Hungaroring szűkös is meg poros is, ráadásul nem is Hermann Tilke tervezte(...), akkor meg hogy-hogy még mindig itt?! Mert ahogy maga Miszter Forma-1 (azaz Bernie Ecclestone) megmondta: Magyarországnak szüksége van a Forma-1-re, és a Forma-1-nek is Magyarországra! Azt hiszem ennél nagyobb dicséretet nem is kaphattak volna a szervezők, és nem is érhette volna őket nagyobb igaszságtétel azután, hogy a kezdtek kezdetén, 1986-ban voltak akik még 5 évet sem jósoltak (az akkor még Vörös) Magyar Nagydíjnak... Most pedig jövőre már a 25.-et rendezhetjük, de még ez sem a végállomás, hiszen van szerződés -aláírt(!)-a folytatásra egészen 2016-ig!

Az már persze más kérdés, hogy olyan ínséges időben, amikor hónapokig kétséges ennek az egész Cirkusznak a jövője, lehet-e ilyen hosszú távra tervezni? Meg aztán Bernie sem fiatal már, ha hinni lehet a verebeknek éppen 78 éves, ami bizony éppen elégséges ahhoz, hogy a 2016-os dátumot még megérje, de ahhoz is, hogy ne... Meg aztán az is nagy kérdés mi lesz vele nagy barátja, Max Mosley nélkül, aki csak beadta a derekát, és megerősítette, hogy nem indul a FIA elnöki pozíciójáért. Ráadásként azonban nem brta ki, hogy ne gerjesszen indulatokat -régi jó szokása ez már- hiszen Jean Todt-ot jelölte ki utódjának! Ami már csak azért is érdkes, mert akkor ilyen erővel már Flavio Briatore, vagy (ami még nagyobb truváj lenne) Ron Dennis is lehetne FIA elnök, azzal a kis különbséggel, hogy ezekben az esetekben az öreg Maxot ott helyben megütné a guta.

Na de hála Istennek a megelőző néhány hétben már nem csak a politikáról szólt a fáma, hanem a hagyományokhoz híven beindult az élet a pilótapiacon is. Jégember Kimit például már egészen a rally-ba űzték a különböző szaklapok, amiből annyi volt az igaz, hogy a nyári szünet alatt valóban elindul majd egy murvás futamon, méghozzá egy Fiat Abarth-tal. A mindig gyanúsan jól értesült média persze már Alonsót látta a helyén vörösben, a terjengős szintéziseiket még az sem tudta megzavarni, hogy mindkét világbajnoknak szerződése van a következő évre.... A Renault-nál Nelson Piquet hattyúdalát követte élvezettel a sajtó, akik szerint a kis Piquet-nek a magyar futamot után bizony fel is út le is út. A Toro Rossónál eközben Sebastien Bourdais alá tettek lapátot, valószínűleg pedig ezzel egy csodálatos tehetségű versenyző Forma-1-es karrierjét is lezárták. Bourdais-ról sokan sokszor elmondták már a véleményüket, amikhez sokat nem is lehet hozzátenni, azt azonban érdemes leszögezni: egy négyszeres Champ-Car világbajnok nem felejt el autót vezetni csak azért mert átrepül egy óceánt....

Webber is átrepült egy óceánt, mert élete első győzelme után egy időre hazaruccant, gondolom én kiereszteni a gőzt, vagy csak megkóstolni a nagymama híres aligátor-levesét. 132 futam után aratott első győzelme mindenesetre rekord volt, ennyit soha senki nem várt még az első sikerére a Forma-1-ben. A rangsorban utána következők azonban érdekes módon itt versenyeznek vele együtt: Barrichello, Trulli vagy a világbajnoki rivális Jenson Button pontosan tudja milyen érzés sokáig csak várni és várni... Mint ahogyan Nico Rosberg is hosszú ideje már csak vár és vár, hiszen akármilyen hihetetlenül is hangzik még mindig nem sikerült sem edzéselsőséget, sem győzelmet aratnia. Lehet, hogy Frank Williams-szel már nem is igen fog, mert a Mercedes igen erősen szemet vetett rá, elvégre egy német autóhoz német versenyző dukál, ráadásul világbajnoki fából...

A péntek edzésnapok ugyanakkor azt mutatták, hogy semmi baj nincs a jelenlegi pilótákkal sem, mert teljesen magától értetődően húzták be a két edzést, miközben a nagy esélyesek megbújtak a mezőnyben. Kovalainen és Hamilton azonban nem foglalkozott semmilyen taktikázással, hanem bőszen hangoztatták, hogy végre itt vannak, jó az autó, és akár még a dobogóra is esélyesek lehetnek! Amihez én mindössze annyit tennék hozzá, hogy ahhoz azért Hamiltonnak nem ártana majd fékezni az első kanyar előtt, és utána be is venni azt... Ha viszont ez meglesz, akkor végre ismét a dobogóról integethet a tavalyi világbajnok! Pénteken -természetesen- Nico Rosberg is nagyot ment, rajta kívül azonban mások nem voltak hajlandóak kijátszani a kártyáikat, és gyaníthatóan csurig tankolva bespájzolták magukat a középmezőnybe.

Szombatra aztán elbújt a nap, lehűlt az aszfalt, megerősödött a szél és elfújta a Brawn-Mercedesek esélyeit jó messzire! Olyannyira, hogy Barichello idén eleddig példátlan módon még a legjobb 10-be sem tudta beverekedni magát, miközben Button összethette a két kezét, hogy megcsípte a 8. pozíciót. A BMW-k ismét magukra vállalták, hogy hátulról összeszedik a mezőnyt, Kubica mindössze az újonc és elindulásával egyből rekordot döntő Alguersuarit előzte meg, Heidfeld azonban huszárosan teljesített, hisz behozta magát a 16. pozícióba... Alguersuariról pedig érdemes megemlékezni, hiszen gyakorlatilag két teszttel a háta mögött került be a Cirkuszba, és habár ez így is óriási dolog, bizony kivívta néhányak ellenérzéset, már akkor is amikor még egyetlen kört sem tett meg. Massa és Webber is kételyeit fejezte ki ugyanis a spanyol kölyök felkészültségét illetően... Erre én csak azt jegyezném meg, hogy milyen diszkréten hallgatott az a Raikkönen, akinek annak idején körülbelül ennyi tapasztalattal a zsebében szavazott bizalmat Peter Sauber! Meg aztán a Toro Rossoból már kinőtt egy egész ügyes német gyerek... 

Az edzés második szakaszában aztán bekövetkezett az, ami még sosem a Hungaroringen: hatlmas balesetet szenvedett Felipe Massa, a Ferrari ásza. Nem mellesleg természetesen a pályának semmi köze nem volt a balesthez, azt ugyanis egy olyan fatális véletlen okozta, amilyen millióból egyszer történhet, meg, ha ugyan...! Történt ugyanis, hogy Barrichello éppen elhagyta a Mansell kanyart, amikor egy körülbelül egy kilogramnyi súlyú rúgó repült ki a hátsó felfüggesztéséből. Ez a rúgó volt az, amelyik az éppen a Mansell-kanyarba befelé hajtó Felipe Massa sisakjának csapódott, 300-as tempónál! Az ütés ereje egy tonnának megfelelő volt... Egyből látszott a lassításokon, hogy nagy a baj, Massa láthatólag elveszítette az eszméletét, éppen ezért nem is tudta kellő mértékben lefékezni az autót a becspódást megelőzően. Szerencsére a mentés rendkívül jól szervezett volt, hamar kórházba kerülhetett a sérült, ráadásul, ahogy Montezemolo is megmondta, a legjobb kezekbe! A kis brazilt sajnos műteni kellett, az állpota azonban szerencsére végig stabil volt, ám életveszélyes... Ki gondolta volna, hogy mindez megtörténhet?! 15 esztendővel Ayrton Senna sajnálatos balesete után, éppen Massa, az aki a nagy Ayrton után az egyetlen brazil volt, akinek esélye volt megküzdeni a világbajnoki címért kísértetiesen hasonló balesetet szenved?? Ki gondolta volna, hogy egy héten belül két versenyző kerül életveszélyes állapotba a világ versenypályáin, a fejükre kapott erős ütés miatt? Alig egy héttel korábban ugyanis egy Forma-2 es futamon leszakadó kerek oltotta ki a 18 esztendős Henry Surtees életét. Aki nem mellesleg a zseniális tehetségű John Surtees fia volt... A nagy Kaszás ismét megjelent tehát a pályák fölött, (bár szerencsére Massa már kommunikál valamint felébredt a kómából) és még mindig rémisztő kísértetiességgel lengi be azokat.

A vasárnapi verseny ennek megfelelően nagyon komor hangulatban kezdődött, senki sem tudta magát függetleníteni a történtektől. Ennek ellenére, azért Massán kívül mindnki ott volt a rajtnál, hiszen ezek a fiúk már valósággal beleszülettek az életveszélybe... Elég példának venni csak Kimit, aki egy viharos gyorsasággal elkapott start után kétszer is olyan résbe hajtott bele, amit rajta kívül valószínűleg senki sem látott, ő azonban a célba érkezés után nem is emlékezett semmilyen "veszélyes manőverre"... A pole pozícióból Alonso valósággal kilőtt, bizonyítván, hogy a Renault igenis képes egy újabb nagy feltámadásra akárcsak tavaly, mögötte pedig Webber, Hamilton, Raikkonen volt a sorrend. A második pozícióbol startoló Vettel már csak hátrébb gumizott, mivel Kimi az első kanyarban hidegre tette... Ehhez jött még Button gyengélkedése, ott volt tehát a nagy esély a nürburgringi győző, Mark Webber előtt a világbajnoki üldőzőverseny szorosabbá tételéhez. Hamilton azonban másképp gondolta, zseniális egyszerűséggel ment el a nyurga ausztrál mellett, majd a régi szép napok emlékére Alonso üldözésébe fogott. A spanyol aztán persze hamarosan kjött tankolni, ám vesztére a kerekeit is lecserélték... Mintegy két kanyarral később ugyanis a bal első kereke elkezdett lötyögni majd le is esett! Mintha pár évvel ezelőtt történt volna már valami hasonló....

Hamilton mindenesetre köszönte szépen és elhúzott a messzeségbe. Webber képtelen volt tartani a megtáltosodott McLaren tempóját, ráadásul a boxkiállásnál Kimi a szó szoros értelmében bevágódott elébe... Innentől kezdve akár unalmba is fulladhatott volna a futam, ha nem lett volna kicsit hátrébb egy nagyon jó tempóban hajtó Timo Glock és egy Nco Rosberg. Ők azonban nagy élvezettel üldözték az előttük hajtókat, ami a kis Rosbergnek a 4., míg a 14. helyről startoló Glocknak a 6. helyet jelentette. Button az egész versenyen küzdött az autóval, a legjellemzőbb jelent a versenyére az volt, amikor Piquet és Nakajima próbálta támadni a világbajnokság favoritját... Végül azonban előhúzta a szokásos zsenialitását és megmentett két pontott Ross Brawn-nak, miközben az egyre inkább fonalat veszítő Barrichello képtelen volt előrébb lépni a 10. helyről. Az angol ugyanakkor a verseny után már nyíltan hangot adott kételyeinek a világbajnoksággal kapcsolatban: " Az utóbbi négy versenyen 15 pontot vesztettem Markkal szemben a pontversenyben, és ha ez így folytatódik akkor négy verseny múlva köddé válik az előnyünk..."  Ez persze nem jelenti azt, hogy feladná a harcot, ráadásul a Ferrari és a McLaren előretörése is a 18,5 pontos előnyben lévő Button malmára hajthatja a vizet.

Hamilton ugyanis gyakorlatilag sétagaloppban megnyerte a futamot, Jégember Kimi pedig beevickélt mögötte másodikként. " Nagyszerű eredmény ez a csapatunknak, nagy kő esett le a szívünkről, hiszen megérte a nnyit dolgozni!"-mondta a boldog győztes, aki innentől kezdve persze már le sem mondana az első helyről az év végéig. A Ferrari Massának ajánlotta a második helyet, és szintén idei legjobb eredményét könyvelhette el. Webber pedig? Gyakorlatilag az egyetlen kihívóvá vált az idei bajnokságban....

 

A bejegyzés trackback címe:

https://f1sztorik.blog.hu/api/trackback/id/tr31273452

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása