Linkblog

F1 Sztorik

MInden amit az autósport legmagasabb osztályáról tudni kell, szubjektívan! Ha kíváncsi vagy arra ami a hírek mögött van, akkor jó helyen jársz!

Friss topikok

Európa Nagydíj, Valencia - A status qou jegyében

2009.08.24. 08:56 | _KingJack_ | 6 komment

Címkék: ferrari schumacher mclaren button barrichello hamilton alonso forma1 raikkönen brawn badoer

Egy kisebb nyári szünetet követően visszatér a blog, annál is inkább, mivel a legutóbbi hétvégén már a Forma-1-es menők is versenyjárgányaikba ültek - méghozzá versenyzés céljából. No, persze nem mindenki jelent, jelenhetett meg a valenciai kikötőben, Nelsinho Piquet sorsa például már közvetlenül a Magyar Nagydíj után megpecsételődött, ahol a szokások szerint a béka fenek alatt teljesített. Igaz, neki legalább a kerekei az autóján maradtak, ami viszont a világbajnok Alonsonak nem sikerült a Ringen. Emiatt aztán lett is nagy truváj, a FIA ugyanis eltiltotta a hazai matador csapatát a valenciai versenyről, igaz csak első körben, a felllebezés után természetesen pénzbüntetés váltotta fel az eltiltást. Alonso tehát itt lehetett a kikötőben, s ez, tekintve a Hungariringi pole-ját, egyből az esélyesek közé emelte... Piquet helyére meg a jó öreg Flavio beültette azt a Romain Grosjean-t, aki a GP2-ben nem egyszer bizonyította már rátermettségét. Persze ezzel a kis Piquet sem volt másképp...

A Forma-1- aztán már más tészta volt Nelsinhonak, véleményem szerint idegekkel és képességekkel sem bírta a versenyt - a nagy arcával. Ennek a nagy arcnak a legnagyobb bizonyságát talán nem is annyira furcsamód éppen a kiebrudalását követő napokban adta, mikor is elmondta, hogy "Flavio abszolúte nem ért a Formula 1-hez!" Na, de ő persze aztán nagyon is ért hozzá, hiszen rengeteg nagy sikert ért el itt, mondjuk az idei évben is, hiszen jó néhányszor még célba is ért! Az meg, hogy pontot nem sikerült összekaparnia? Csakis azért lehetett, mert a csúnya Flavio bácsi direkt kilazította a csavarokat, meg elálította a fékerőszabályozót azért, hogy a kicsi Piquet nehogy be tudjon evickélni a célba. Ezek után az elképesztő hülyeségek után aztán a papának még volt mersze bejelenteni, hogy megpróbálja megvenni a távozóban lévő BMW helyét a Cirkuszban! Ez persze alapjában véve helyes ötlet, hiszen egy Piquet-re nagy szükség van a boxutcák környékén - csak ha kérni lehet, akkor az az idősebbik legyen!

A BMW miután bejelnetette az ezen a blogon már taglalt kivonulását, furcsamód új fejlesztéseket hozott Valenciába, amikkel állítólag a pontszerzést célozzák meg Theissenék. Hogy aztán ennek mostmár mi értelme? Mert az idei szezont elnézve könnyen lehet, hogy elkezdenek pontot szerezni, aztán meg dobogóra állni, és lehet, hogy az év vége felé még a győzelem is elérhető közelségbe kerül... Akkor meg, hogy vonulnak ki?! Egykori partnerük, a Williams eközben éppen szakítani készül jelenlegi partnerével a Toyotával. "Hamarosan megszületik a döntés. A paddockban mindig rengeteg a találgatás" - ezt akár én is mondhattam volna, ám természetesen az idézett mondta Sir Frank szájából hangzott el - habár sokat nem tudtunk meg belőle. A verebek ugyanakkor a Mercedesről és a Renault-ról csiripelnek, ami pedig természetesen újabb motorváltásokat idézne elő a mezőnyben.

Túlzás nélkül kijelenthető, hogy a nyári szünet Maranellóban telt a legizgalmasabban. Történt ugyanis, hogy Schumacher visszatérését maga a német sztornózta, miután kisült, hogy februári motorosbalesete sokkal súlyosabb volt a közöltnél. Egy koponyatörés pedig ennyi idő alatt nem gyógyulhat be.... Voltam bátor azt írni a korábbiakban, hogy Schumi a visszatérésével megmentené az idei világbajnokságot. Ezt persze most is tartom, sőt ennek az igazságtartalmát mi sem bizonyítja jobban, mint az az elképesztő méretű felháborodás, ami a terv meghiúsulását követte. Sokak egynesen azt vallották, hogy az egészet Bernie és Schumi közösen sütötték ki, hogy egy picivel több jegyet tudjanak eladni Monzában, Spában és persze itt, Valenciában. Ami persze, ismerve előéletüket, nem lenne elképzelhetetlen, de... rendkívül sokan vannak még most is akik azt hiszik, hogy Schumacher sebezhetetlen! Ami persze messze nem igaz, mint ahogy az sem, hogy félt volna beülni az autóba, mert nagyon kikapott volna Raikkönentől. Egyesek ugyanis még most sem képesek megérteni, hogy Schumi sem nem felülmúlhatatlan képességű szuperhős, se nem tehetségtelen csaló, hanem egy ugyanolyan ember, mint mi, csak épp nagyon gyorsan tud autót vezetni! Ami pedig az emberi értékeket illeti, ő is ugyanott helyezkedik el,ahol a legtöbb ember ezen a bolygón: valahol félúton az igazság bronzszobra és az álnok kígyó között. Csakhogy ezt belátni bizony nem egyszerű.

Na, de térjünk is vissza a Ferrarira, akik szorult helyzetükben kénytelenek voltak Badoer után nyúlni. Ezzel persze nem is lett volna semmi különösebb baj, ha nem gondolják teljesen komolyan a beültetését az autóba. Amikor aztán kiderült, hogy mégis a 38 éves olasz csüccsenhet be a 3-as(!) rajtszámú Ferrariba, Lauda például azonnal megmondta, hogy: "mindegy lenne ha én ülnék be!" Akkoriban ezt még azért barokkos túlzásnak gondoltam, de így a verseny után.... Na de erről majd egy kicsit később. Az azonban mindenesetre aggodalomra dott okot a Ferrari-szurkolóknak, hogy Badoer 1999(!) óta nem versenyzett a Cirkuszban....

A világbajnoki esélyesekről ugyanis még nem sok szó esett, ami persze tekintve a Hungaroringi szereplésüket, nem is nagy csoda. A magyarországi győző, Hamilton persze a sikersorozat folytatását remélte, míg a mögötte befutó Kimi elugrott rallizni egyet Finnországba. Annak rendje és módja szerint fel is borult (ez ott még a legtapasztaltabbakkal is gyakran megesik), ám akik ismerik őt, úgy vélték: a szemében olyan tűz égett ralizás közben, amilyet F1-es autóban ülve már rég láttunk tőle.... Ami, tekintve, hogy Withmars szerint Alonso Ferrariba szerződése már nyílt titok, nem is olyan nagy csoda!

Webber szerepelt a legjobban a pontverseny esélyesei közül a Ringen, így egyből Button első számú kihívójává avanzsált. Ezzel szemben Valenciában feltűnően indiszponáltan közlekedett, ami persze még nem is lett volna nagy baj, azonban emelett még lassú is volt. A kettő együtt meg... Már a futam előtt Bahreinhez hasonlította a valenciai pályát, ami persze csak annak fényében érdekes, hogy a sivatag közepén annak idején mindössze 11. lett. A 18. ről rajtolva...Vettel ugyanakkor érthető okokból igyekezett volna javítani a Ringhez képest, egy újabb kiesés ugyanis könnyen a világbajnoki esélyinek végét jelentette volna. Az első szabadedzésen ennek ellenére is a sokat fejlődött McLarenek taroltak, persze a szabadedzések komolyságát mi sem jelzi jobban mint, hogy a harmadik ilyet a hétvégén Adrian Sutil nyerte meg szakadt Force-Indiájával... Azt azonban már látni lehetett, hogy a Brawn-ok a nyári mélyrepülés után ezúttal jók lesznek, sőt azt is felfedezni véltem, hogy idén nem túl sokadszorra Barrichello tempója sokkal jobb Button-énál. Az élmezőnynél azonban sokkal érdekesebb dolgok történtek hátrébb: Badoer példul mindenkinél másodpercekkel lassaban bóklászott a pályán, miközben 4-szer(!) még a boxutcai sebességlimitet is átlépte. Mentségére felhoznám, hogy a teszteken, valkamint magán a versenyen 100-zal lehet behajtani a boxba, míg szabadedzéseken csak 60-nal... A versenybíróság azonban nem valami szentimentális testület: rekordbüntetést szabott ki.

Az időmérő edzésen aztán Barrichello fölénye fényesen beigazolódott, mint ahogyan az is, hogy a McLarenek nem vicceltek péntek délelőtt: Hamilton Kovalainent megelőzve a leggyorsabb lett, mögülük pedig a már említett Rubinho indulhatott. A VB-ért hajtó Buttont ezzel szemben még Vettel is megelőzte, és ha ehhez hozzávettük a 6. helyről induló Kimit, akkor minden együtt volt egy rendkívül kiélezett starthoz. A helyi Don Juan, vagyis Fernando Alonso csak az első tíz végére nyert besorolást. Nagy meglepetésre újra a Q3-ban üdvözölhettük azonban a BMW-t, és Robert Kubicát. Úgy látszik csak be kellett jelenteni a kivonulást...

Na, most aztán ki fog sülni, mire fel eresztettem ilyen hosszú lére a bevezetőt. Ha ugyanis a verseny történéseivel akartam volna kezdeni, akkor mindjárt néhány mondat után be is fejezhettem volna, hiszen ahogyan tavaly, úgy idén sem sok emlékezetes történt a színtelen-szagtalan valenciai pályán. Ezúttal például még Raikkönen sem füstölt el, sőt a 3. helyre kormányozta Ferrariját egy fantasztikus rajtnak köszönhetően. Button eközben valószínűleg a pokolba kívánta a piros lámpákat: az előző jónéhány versenyhez hasonlóan ezúttal is borzasztóan beragadt, egészen a 8. helyig esett hátra, bár még eztán is volt számára lejjebb: miután előreengedte a kanyarlevágással megelőzött Webbert, a 9. helyre zuhant. A tankolások után aztán Fisichella és egyre lendületesebb Force Indiája mögé ragadt be, és ezzel minden esélyét elveszítette a csapattársához képesti értekelhető szereplésre. Barrichello ugyanis szárnyalt, a rajttól helyveszteség nélkül jött el (A KERS-szel működő McLareneket megelőzni persze esélye sem volt), majd az első tankolások után, a lassan, de biztosan hátrafelé csúszó Kovalainen előtt, a 2. helyen találta magát. Innentől aztán a kis különbségeknek hála, Ross Brawn-nak nem volt túlságosan nehéz dolga az élre navigálni az ezúttal ismételten élete formájában vezető brazilt. A McLaren még azt a szívességet is megtette, hogy Lewis tankolásakor elfelejtette előkészíteni az egyik kereket, így kétség sem férhetett Rubens sikeréhez.

Eközben Button is helyezéseket nyert a második tankolások közben, hiszen egészen a 7. helyig előre tudta küzdeni magát. S mivel Vettel már jó egy órával ezelőtt elfüsölt (előtte pedig nem tudták elsőre megtankolni), Webber pedig nehéz autójának és rossz rajtpozíciójának hála, szokásához híven belefulladt a középmezőnybe, nemhogy rosszabb de még jobb pozícióba került a végső elszámolást tekintve. Mármint Button. Hogy Kimiról is essék szó, ráadásul a dicséret hangján, el kell mondnaom, hogy parádés, és hozzá képest meglepően eseménytelen versenyzést követően állhatott fel a dobogóra. Kovalainen hiába küzdött hősiesen az üléséért, végül ismét tempót veszetett a verseny közben és épp hogy be tudta magát menekíteni a célba Rosberg előtt. A nagy riválisa ráadásul a McLarenes ülésért is a kis Nico...

Barrichello öt szűk esztendő után ért fel újra csúcsra, méghozzá parádés versenyzéssel maga mögött tartva a címvédő világbajnokot, a címért küzdő csapattársat, Buttont, és egyébként is mindenki más fiatalt, aki arrafelé bóklászott. Ami pedig a világbajnokságot illeti, fellépett a ranglista 2. helyére. Így aztán megint ott atartunk, hogy miközben Button beleszürkült a mezőnybe, Webberről újfent kisült, hogy nem világbajnoki alkat, Vettel iszonyatosan peches, Hamiltonnak és Kiminek túl nagy a hátránya... Barrichello pedig egyrészt az éllovas csapattársa, másrészt azért valljuk be, nem elég kiegyensúlyozott ahhoz, hogy ilyen ponthátrányból beleszóljon a harcba. Ráadásul a csapattársa ellen. Bár valljuk meg, Rubens a semleges nézők egyetlen esélye az izgalmas világbajnokságra. És ezért kívánom azt, hogy ne legyen igazam.

A bejegyzés trackback címe:

https://f1sztorik.blog.hu/api/trackback/id/tr911334161

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fozó 2009.08.25. 16:52:44

"Mentségére felhoznám, hogy a teszteken 100-zal lehet behajtani a boxba, míg versenyen csak 60-nal..."

Épp fordítva. Minden gyakorláson és az időmérőn is csak 60 km/órával lehet közlekedni, amit a versenyre 100 km/órára növelnek. Ez a logikus. Hisz egy gyakorláson vagy időmérőn a crew / staff folyton kint van a bokszutcában, jóval nagyobb ott a forgalom, mint egy versenyen.

Így az a mentség már nem is annyira mentség.

_KingJack_ 2009.08.26. 07:05:53

Na ha viszont ez így van ahogy, mondod, akkor én nem jól értelmeztem azt amit erről olvastam. Elképzelhető, hogy igazad van, bár kicsit gyanús, hogy ezt a mentséget nem én találtam ki, hanem állítólag a Ferrari is ezzel takarózott. Utánanézek.

Fozó 2009.08.26. 10:13:34

@_KingJack_: "A speed limit of 60km/h will be imposed in the pit lane during all free practice sessions, this will be raised to 100km/h for the remainder of the Event."

via FIA
http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/AAE9C10693C293F7C12575AF004512DC/$FILE/1-2009%20F1%20SPORTING%20REGULATIONS%20(Showing%20Alterations)%2024-03-2009.pdf


Így már nekem is kérdéses, hogy az időmérőn mi a helyzet. Az most Event vagy practice? Egy dolog biztos, hogy a versenyen 100 km/h a limit, így a kifogás mindenképp kétséges.

_KingJack_ 2009.08.26. 11:58:10

@Fozó: gyanítom, hogy a szabadedzés practice-nek számít. A versenyen viszont valóban 100 km/h a sebességkorlátozás. Badoer az előbbit sértette meg és ezért kapott 5400 euró büntetést. Ja de most látom, hogy mit írsz, Badoer nem az időmérő sértette meg a szabályt hanem a szabadedzésen. Szerintem ezt értetted felre.

Fozó 2009.08.26. 13:20:18

@_KingJack_: Igen, így már tiszta. Viszont a bejegyzésben fordítva szerepelnek az értékek.

Közben gondolkoztam ezen a túllépés dolgon. Ugye a kormányon van egy PIT gomb, aminek segítségével a sebességet az elektronika szabályozza. Tuti hogy nem két gomb van rajta (egy edzésre, egy versenyre), sokkal inkább ezt a limitet állítják. Valamint a limit egy session alatt nem változik. A gyakorláson végig 60, a versenyen pedig 100. Ezt a session elején beállítják és csókolom. Vagyis ha az elméletem helyes, akkor mind a mérnökök, mind a versenyző (tehát az egész csapat) hibázott, mikor ezt rosszul állították be.

_KingJack_ 2009.08.26. 14:56:57

@Fozó: Kijavítottam a dolgot a cikkben, mostmár sztem tiszta mindnkinek. Amit pedig a csapat hibaájáról mondasz, lehet, hogy van benne valami, de akkor én már inkább Badoer versenymérnökére húznám rá a vizes lepedőt, mivel Kiminél azért megoldották valahogy a szituációt. Arra meg, hogy Badoer esetleg nem használta volna azt a bizonyos gombot, gondolni sem merek...
süti beállítások módosítása