Linkblog

F1 Sztorik

MInden amit az autósport legmagasabb osztályáról tudni kell, szubjektívan! Ha kíváncsi vagy arra ami a hírek mögött van, akkor jó helyen jársz!

Friss topikok

A Birodalom visszavág?

2009.07.09. 09:28 | _KingJack_ | 1 komment

Elnézést a kissé (vagy nagyon?) erőltetett hasonlatért, de még most sem jut jobb, találóbb az eszembe Max Mosley és kompániájának legújabb akcióiról. Az egyszer már eltávolított(?) Max ugyanis mostanában megint a harcosabbik énjét mutogatja, amivel persze még nem is lenne különösebb baj, ha ezt nem a média jeles képviselői előtt tenné. A FIA elnöke ugyanis kilátásba helyezte maradását, méghozzá arra az esetre, ha a csapatok esetlegesen megkísérelnék átvenni az irányítást a Cirkusz felett. Nem mellesleg -szerény véleményem szerint- lassan már nem is a sorozat megnevezésére szolgál az eposzi jelző (cirkusz), sokkal inkább tudnám annak nevezni azt a szánalmas színjátékot, amit Max és hű barátja, Móric (ismertebb nevén Bernard E.) az utóbbi hónapokban gerjesztett a szövetség és a csapatok között.
Persze felmentést utóbbiaknak sem szabad adnunk, ugyanis az ő felelősségük az ügyben legalább akkora mint, az előbb említett két úré. Emlékezzünk például a korábbi szakadási kísérletekre, melyek rendre kudarcba fulladtak! Ott ugyanis a szándék csírája sem volt meg az autógyárakban, akkor mindössze az igazságosabb pénzelosztásért (ergo a saját zsebükért) indultak harcba. A Ferrari pedig miután megegyezett Mosley-val, szépen megfúrta a többieket, és kihátrált a projekt mögül. Azután ki nem emlékezne például a tavalyi szexbotrányra, amikor is a mi Maxunk náci jelmezbe öltöztetett hivatásosokkal huncutkodott. Hogy aztán mégis megúszta egy ejnye-bejnyével? Nem utolsósorban volt köszönhető a Ferrarinak, aki (persze csak az én egyáltalán nem hivatalos, sőt verzióm szerint) a kémügyben mutatott hathatós támogatásáért cserébe, ha ki nem is állt mellette, de eltekintett a megbuktatásától. Ami a helyzet súlyosságágt tekintve legalább akkora szívesség volt....

A Ferarri akarja az egészet?

Mosley idény eleji nagy sikerén felbuzdulva -tudniillik beváltotta évtizedes álmát és, ha közvetve is, de eltávolította az általa csak  "felkapaszkodott"-ként emlegetett Ron Dennist a Forma-1-ből- úgy gondolta, hogy itt az ideje drasztikusabb formákhoz nyúlni, és meghirdette a költségcsökkentési programot. Ami ezúttal tényleg drasztikusnak ígérkezett, látva a 40 milliós évi költséghatárt, na meg persze a mostani számlákat. Azt pedig, hogy eközben milliárdokat költenek (és nem forintban!) olyan, látszólag teljesen felesleges dolgok finanszírozására, mint az éjszakai futam, hajlamos volt mindenki elfelejteni....
Mosley újabb teljesen foglamatlan ötlete (nem ez volt neki az első) azonban nem váltott volna ki ilyen hatást, ha a Ferrari nem évtizedes mélypontján állt volna akkoriban. (Na nem mintha most olyan sokkal feljebb lennének, de akkoriban még a pontszerzés is nagy dolognak szémított Kimiéktől.) Gondoljunk csak bele ugyanis: tesztelni ugyebár nem lehet, így az idei autó fejlesztése kishíján kilátástalannak tűnik, kézenfekvő tehát az ötlet, hogy fecceljünk bele minden energiát, na és persze pénzt a jövő évi konstrukcióba! És itt jön a probléma... Hisz hogyan lenne képes 40, azaz negyven millió dollárt költeni egy olyan csapat, amelyik már több éve, évtizede, ennek a tízszeresét tapsolja el?! Azt ugyan rájuk nem mondhatni, hogy minden eredmény nélkül, mint például a Toyota, de ez ebben a helyzetben édesmindegy! Na, most Montezemolóék tekintették az akkori (és jelenlegi) tetetemes lemaradásukat az élbolyhoz, valamit átnézték a költségszámlákat.... És kijött nekik, hogy ennyi pénzből képtelenek ledolgozni a lemaradásukat! Az pedig ugye nem járja, hogy egy Ferrari a süllyesztőben találja magát, különösen nem pár évvel Schumacher király után....
Ekkor (persze nem kronologikusan) Montezemolo, aki mindig is óriási szervező zseninek bizonyult, végre kimondta a bűvös szót: ezekkel a szabályokkal vége, nincs tovább! A többi csapat persze örömmel csatlakozott hozzá, ki ezért, ki azért. A McLaren például már csak hasonló okokból is, elvégre ők is a béka feneke alatt vannak, meg nem mellékesen végre elérkezettnek látták az időt a nekik korábban oly sok bosszúságot okozó Mosley eltávolítására...

Nem is Mosley az akadály?...

Innentől már nem volt visszaút, és ezt kivételesen a mindig határozott és kemény Mosley is felismerte. Megígérte, hogy nem jelölteti magát a következő választáson októberben, mivel úgy látja, hogy ez az akadálya annak, hogy a Forma-1 egységes maradjon. Sokan, köztük én is, azt hittük végre megszületett az egyezség, éljen Mosley, aki ugyan ritka csökönyös tudott lenni mindig is, de ezt most okosan csinálta.
Tévedtem.
Az ugyanis, hogy Max meghátrált, csak a Forma-1 egységének szólt, nem pedig a szabályváltoztatások feladásának! A Ferrari pedig így aztán nagy pácba került, legalábbis ha az én teóriámat követjük: nekik ugyanis semmi (vagy nem sok) bajuk volt Mosley-val, mindössze az egyébként tényleg teljesen valószínűtlen szabályokkal, amik egyrészt a Forma-1 Forma-1 mivoltát vonták kétségbe, másrészt pedig (és nekik talán ez még fontosabb) a saját jövőbeni sikerességüket. Ott volt viszont a McLaren, és a többi csapat, közte a toronymagasan listavezető Brawn és Red Bull, amelyiknek semmi baja nem lehetett volna a készülő szabályokkal. Hisz ez gyakorlatilag konzerválta volna az erőviszonyokat, méghozzá jó időre! Nekik (és főleg a McLarennek) kizárólag Mosley-val volt bajuk! A diktatórikus vezetési módszereivel, az állandó beavatkozásával...
Most viszont már nincs mit tenni, legalábbis Ferrari részről, a kocka el van vetve, és egyébként is a Forma-1 jövőjéért, meg a technikai színvonalért be lehet áldozni Mosley-t. Meg persze azért, hogy még kijöhessenek a gödörből....
Miközben éppen e sorokat írom, akkor hallom a hírt, hogy a FOTA csapatok kivonultak a legutóbbi egyeztetésről, miután Charlie Whiting azt mondta, hogy ők egyébként be sincsenek nevezve a következő évre... Ami egyébként amolyan Mátyás királyos történet, mivel a FOTA-sok be is neveztek, meg nem is. Feltételekkel neveztek be ugyanis, amit úgy tűnt, hogy Mosley el is ismert, mikor lemondott az újra jelöltetésről, most viszont már máshogy tűnik.... A Williams és a Force India azonban (gondolom én) megelőzve a bajt, feltételek nélkül nevezett, mire a másik 8 persze azonmód kiutálta őket, és most ott állnak (vagy ülnek?) a két szék között. Persze ismerve Frank Williamst, neki az sem okozna gondot, ha jövőre a Force India és az újonnan érkezők ellen kellene harcolnia... Sőt lehet még örülne is neki az öreg, mivel valószínnűleg bucira nyerhetné magát!

Na, de mivan Bernie-vel?

Ecclestone-ról még nem sok szó esett, ami persze nem véletlen, hiszen Mr. Forma-1 igyekszik távol tartani magát az eseményektől. Legalábbis látszólag. Affelől ugyanis senkinek ne legyen kétsége, hogy a háttérből bőszen mozgatja a szálakat, és igyekszik valahogy úgy intézni a dolgokat, hogy neki is jó legyen, meg a káposzta (A Ferrari) is megmaradjon. A megbékélés irányába mondjuk nem sokat lendített legutóbbi kijelentése miszerint: "A demokrácia nem sok jót hozott számos országnak, így Nagy-Britanniának sem. Ha szörnyű is ilyet kijelenteni, de sok szempontból Hitler - eltekintve attól, hogy hagyta magát elragadtatni és meggyőzni olyan dolgok megtételéről, amelyekről nem tudom, valóban meg akarta-e csinálni vagy sem - olyan vezető volt, aki el tudta intézni a dolgokat, képes volt irányítani az embereket, elvégeztetni velük, amit csak akart. Sok embert irányíthatott, hatékony lehetett. Legyőzték, úgyhogy nem volt valami jó diktátor."  Ez persze önmagában is elég érdekes vélemény, viszont talán még tovább árnyalja a képet az, ha megjegyezzük: egy bizonyos Oswald Mosley volt a brit náci párt vezetője a második világháború előtt. Nagy hatást kifejteni mondjuk nem igazán tudott, mivel amikor kitört a háború, elővigyázatosságból börtönbe zárták. És ugyanennek az Oswald Mosley-nak a fia egy bizonyos Max! Akik pedig végképp nem tudnák, ez a bizonyos Max sem volt mindig FIA elnök, eleinte egy bizonyos Bernard E. ingatlan-vállalkzó ügyvédje volt, majd amikor az bevásárolta magát az F1-be akkor követte gazdáját ide is, olyannyira, hogy ők ketten még a saját világbajnokságuk megalapításáig is elmentek! Akkoriban ugyanis még Balestre volt a betonfejű, aki sehogy sem akart adni a pénzből....
Na, de visszatérve Ecclestone szavaira, utóbb (például hivatalos zsidó szervek tiltakozásaira) elismerte, hogy -és ezt ő mondta- "Idióta voltam!" Ami egyébként szóról szóra igaz is.
Hogy aztán ebből az egészből végül mi sül ki? Na ez az a kérdés, amire még a legnagyobb szakértők is csak a fejüket vakarják. Egy dologban azonban szerintem biztosak lehetünk: a Ferrari rosszul nem fog kijönni a dologból. És akkor már talán mi, nézők sem.

A bejegyzés trackback címe:

https://f1sztorik.blog.hu/api/trackback/id/tr791235778

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SilverMike · http://silvermike.blog.hu/ 2009.07.09. 17:31:50

Üdv!

Ahogy azt már mondtam, a cikk nagyon tetszik, és a mondanivalójával is egyet tudok érteni.
süti beállítások módosítása