Linkblog

F1 Sztorik

MInden amit az autósport legmagasabb osztályáról tudni kell, szubjektívan! Ha kíváncsi vagy arra ami a hírek mögött van, akkor jó helyen jársz!

Friss topikok

Párhuzamos életrajzok II. fejezet 2.rész - Button vs. Kimi

2009.08.12. 10:11 | _KingJack_ | 1 komment

A 2000-es világbajnoki sorozatot tehát Jenson Button már egy feltörekvő, ambíciózus és nem mellesleg versenyképes csapat pilótájaként várta. A Williams újdonsült partnerével, a BMW-vel ugyan még nem számított világverő versenygépnek, de a szezon első pár futamán mutatott teljesítményük mindenki számára nyilvánvalóva tette, hogy Sir Frank a Renault-s évek után ismét visszavágyik a csúcsra. Az első futamon Jenson csapattársa, a kis Schumi mindjárt dobogóra kormányozta a kék-fehér csapatot, majd a szezon második futamán, már Jenson is villantott: a pontszerző hatodik helyen fejezte be a futamot , s bár ehhez David Coulthard kizárása is kellett, a tényeken ez nem változtatott. A fiatal brit minden idők legfiatalabb F1-es pontszerzőjévé avanzsált, Rodriguez 1962 óta fennálló rekordját megdöntve, pontosdan 20 évesen és 62 naposan!  A sezon további része is jól alakult az újonc számára, hisz például a Hockenheimringen 4., míg Spában 5. helyen zárt. S bár a szezon során voltak jócskán hibái is (Monzában például biztonsági autós fázis alatt esett ki), az egyéni pontversenyben elért 12 pontja és 8. helyezése nagyon jó ajánlólevélnek bizonyult a továbbiakra.

Ezek a továbbiak azonban már nem a Williams csapat kötelékében érkeztek el. Sir Frank ugyanis mindenképpen helyet akart csinálni a csapatnál nagy kedvencének, Juan Pablo Montoyának, és ezt csakis Button kárára tudta érvényesíteni. A Benettonhoz visszatérő Renault rögtön le is csapott Jenson-re, ám a grove-i istálló csak kölcsönbe volt hajlandó adni tehetséges versenyzőjét 2 éves opcióval. A 2001-es évadban azután Kimi Raikkönen ideje is eljött. Mindössze 23 együléses autban eltöltött verseny után Peter Sauber leigazolta az F1-es csapatához! A történethez hozzátartozik, hogy Button menedzsere, bizonyos Steve Robertson 1999-ben édesapja ajánlására lett figyelmes Kimi-re. Azonnal kiemelte a gokartozásból, és Formula-versenyeken biztosított helyet védencének. Mindeközben Button-nel kötött szerződése értelmében a berobbanó angol pilóta minden jövedelmének 35%-át zsebelte be! A 2000-es szezon után aztán, amikor már tudni lehetett, hogy Button nem maradhat a Williams-nél, a Sauber is bejelntkezett Jenson-ért. Robertson pedig miután (akkor még) elsőszámú védencét, Buttont, elhelyezte a Benettonnál, kapásból a szemtelenül fiatal Kimit ajánlotta a helyére. Sauber hosszas gondolkodás után végül rábólintott az üzletre.

Nem úgy a FIA versenybizottsága, amely sehogyan sem akarta engedni, hogy egy versenyző ilyen kevés tapasztalattal a háta mögött Formula 1-es autóba ülhessen. A vezérkart Kimi silverstone-i tesztelése során mutatott rendkívüli gyorsasága sem győzte, meg, így csak egy ideiglenes szuperlicencet adtak neki, mely 3 futamra szólt. A legapróbb hiba, vagy baleset okozása esetén Kimi engedélyét bevonták volna. De csak volna. A szemtelenül fiatal Kimi ugyanis élete első versenyén pontszerző helyre hozta be ütött-kopott Sauberét! Ehhez persze az is kellett, hogy Panis 25 másodperces büntetést kapjon előle, de ez Button-nél is valahogy így történt.... A szezon során még további 8 pontot gyűjtött, amivel csapattársát, Nick Heidfeldet ugyan nem tudta legyőzni, ám a kezdeti bizalmatlansághoz képest még így is meglepően jó volt a teljesítménye. A Ferrari, a McLaren és a Williams mögött a gyártók versenyének negyedik helyére kormányozták a Sauber csapatot.

Eközben a Benetton-hoz beprotezsált Button csak szenvedett a Saubernél elvileg fényévekkel jobb konstrukcióval. A 17 futam során mindössze egyszer szerzett pontot, igaz, akkor 2-őt is a Hockenheimringen. Csapattársától, Fisicotól is kikapott, így első enstone-i szezonja egyértelműen kudarcba fulladt. Nem mellesleg pedig menedzserének  másik védence is alaposan elkalapálta...

2002-re aztán már hivatalosan is Renault-vá alakult Briatore gárdája, s a névváltozást jelentős teljesítményjavulás is követte. Újdonsült csapattársa, Jarno Trulli ugyan az időmérőkön rendszeresen jobb volt, ám a versenyeken nem tudta Jenson-nel tartani a lépést. Malajziában Button hajszállal maradt le élete első dobogós helyezéséről, de Michael Schumacher az utolsó körben megelőzte a műszaki gondokkal bajlódó Renault-t. Az év végére 14 egységgel a neve mellett a világbajnoki sorozat 7. helyén végzett, a három topcsapat pilótái után, és csapattársa előtt. Kimi eközben már éppen a három topcsapat egyik autóját vezette, köszönhetően a McLaren-hez való átigazolásának. Kimi ezzel sauberes csapattársát, az időtlen idők óta a McLaren jövendő pilótájának számító Nick Heidfeldet ütötte el a Mercedeses szerződéstől.  Debütálásakor Kimi egyből dobogóra állhatott Melbourne-ben, és a verseny leggyorsabb körét is megfutotta. Az év során ugyan még 3-szor végzett dobogón, ám a szerencse sokszor nagyon távolra elkerülte őt: Magny-Cours-ban példul mindössze 3 kör válaszotta el élete első győzelmétől, amikor egy olajfolton megcsúszott, és Schumacher megelőzte. Maradt a második hely, Schumi pedig ezzel a manőverrel zsebelte be 5. VB-címét.

2003-ra Kiminek feltett célja volt közelebb kerülni csapattársához, aki az előző évben több mint kétszer annyi pontot szerzett, mint ő. Az első versenyen, Ausztráliában azonban úgy tűnt, ez Coulthard éve lehet, hisz megnyerte a versenyt, míg Kimi 3. lett. Malajziában aztán végre megszerezte első győzelmét pályafutása során, amelyt így kommentált: "Végre, végre valahára, már nem fogja tőlem mindenki azt kérdezni, hogy mikor nyerek már!"  Az első 7 futamon 6-szor állt dobogóra, s avilágbajnoki cím egyik elsőszámú várományosává lépett elő, hála kiegyensúlyozottságának. Végül azonban két ponttal elmaradt Schumachertől az összetettben, holott nyáron még úgy tűnt, Juan Pablo Montoya lehet a nagyobb ellenfél. A szezon végén azonban így is egy győzelem, és 10 dobogós hely állt a neve mellett. És nem mellesleg a teher, hogy 2004-ben a cím egyik nagy esélyese lesz.

Button 2003-as szezonja sem sikerült sokkal jobban, mint az előző, nem profitálhatott ugyanis a Renault bámulatos előrelépéséből. Jenson-t ugyanis az előző sezon végén Briatore kiebrudalta a csapatból a fiatal spanyol pilóta, Fernando Alonso miatt. "Az idő majd eldönti, helyesen döntöttem-e..."  -mondta a csapatvezető. Alonso 2005-ös világbajnoki címekor aztán elismerte, hogy "egyszerűen csak túl sok volt a szerződés, és túl bonyolult volt Jenson-nel versenyezni" Ezzel feltehetően Jenson Williams-hez fűződő viszonyára akart utalni, amely szerint Button-nek 2003-ban vissza kellett volna térnie a grove-iakhoz. Sir Frank azonban nem tartott igényt a pilótára, aki így a BAR-Hondához került, a világbajnok Jacques Villeneuve mellé. Komoly szócsatákat vívott egymással a két versenyző, ám a szezon végeztére nyilvánvalóvá vált: a BAR számára Button a jövő. Az angol végül 17 szerzett ponttal új egyéni csúcsot állított fel, míg a kanadai a szezon utlsó 3 futamát már csak TV-ből izgulhatta végig. Kimi azonban ekkorra gyakorlatilag befutott. Hol volt azonban még Button??

2004-ben aztán Button nevét is mindenki megismerhette, ha esetleg még nem hallott volna róla. A Ferrarikat ugyan lehetetlenség volt legyőzni, ám a BAR-Honda, benne Jenson Button-nal vitathatatlanul a második erővé vált mögöttük. A szezon során ugyan győzelmet nem sikerült begyűjtenie, ám 10 alaklommal a dobogóra már fel sikerült állnia! Sőt élete első pole-ját is ebben a szezonban könyvelhette el a san-marino-i nagydíjon. Végül összetettben 85 ponttal a 3. helyen fejezte be az évadot. Kimi eközben szenvedett, s közös F1-es éveik során először kapott ki Button-tól az év végi összevetésben. Mindössze egy győzelmet szerzett, és 45 pontjával 7. lett a bajnokságban. Csapaton belüli fölényét azonban mi sem jelzi jobban, mint az hogy Coulthard csak 24 egységet tudott összegyűjteni.

A 2005-ös szezon már sokkal jobban alakult a McLaren számára. A szabályváltoztatásokra a Ferrari nem tudott időben és jól reagálni, a Renault és a McLaren azonban igen. Az évad első felében a Renault és Fernando Alonso azonban hatalmas előnyre tett szert, miközben a McLaren nem tudta felmelegíteni kellőképpen a gumijait az egykörös időmérőre. Kimi viszont miután megnyerte a Spanyol- és a Monacoi Nagydíjat, és ezzel Alonso egyetlen potenciális kihívójává vált a pontversenyben. Az idény második felében aztán egyértelművé vált, hogy a McLaren a mezőny leggyorsabb autójá, ám a megbízhatatlansága miatt Raikkönen nem tudta igazán megszorítani Alonsot a pontverseny élén. Több futamon is úgy végzett a dobogón, hogy motorcseréje miatt csak a mezőny közepéről indulhatott. Japánban azonban még a 17. helyről is nyerni tudott, igaz akkor már Alonso bajnoki címe biztos volt. 112 pontjával végül ismételten csak második helyen helyen végzett összetettben, jócskán megelőzve csapattársát, a 60 pontos Montoyát.

Button még 2004-ben bejelenetette, hogy a 2005-ös évadot már a Williams színeiben kezdi meg, visszatérve első sikerei helyszínére. Átigazolását azonban a FIA megvétózta, mivel a csapatfőnök Dave Richards talált egy kiskaput Button szerződésében. Így tehát 2005-ben is a BAR csapat élversenyzőjeként vett részt a sorozatban. Az idény azonban nem indult jól, a szezon első 9 futamán nem szerzett pontot, sőt egyről kizárták, kettőről pedig eltiltották csapatát, miután kiderült, hogy manipulálni tudtak az autó súlyával. Visszatérésük után azonban Button 10 versenyen zsinórban pontot szerzett, kétszer még a dobogóra is felfért. A szezon második felében szerezte összes pontját, és végül a 9. helyen végzett 37 egységgel. Ez azonban óriási csalódásnak számított a tavalyi év eredményeinek tükrében, ráadásul Button vitrinjáből még mindig hiányzott a győzelem.

2006-ban már semi sem mentette volna meg a Williamses szerepléstől, azonban ekkor Button hátrált meg. A BMW ugyanis feladta a Williams-szel közös projektjét, és a Sauber csapatot felvásárolva gyári egylet kialakítását vette a fejébe. Button pedig érthetően nem akart egy visszeső csapathoz igazolni. A helyzetet végül a BAR oldotta meg, kivásárolván Buttont Sir Franktől. A verebek 30 millió euró körüli összegről pusmogtak... A szezon előtt bejelntették, hogy a Honda felvásárolja az együttest, és gyári csapatként dolgozhatnak tovább Buttonék. Újdonsült csapattársával, Barrichelloval jól kezdték a szezont, Jenson dobogós is volt, és pole pozíciót is szerzett, ám a szezon közepére egészen a sereghajtókig estekk vissza. Az utolsó hét versenyen azonban Button megtáltosodott és ő gyűjtötte a legtöbb pontot a mezőnyben. A Hungaroringen egy bolond versenyen megszerezte élete első győzelmét is! A szezont végül 56 ponttal fejezte be a bajnokság 6. helyén.

Raikkönen eközben ismét egy gyengébb szezont húzott le a McLarennal. Az autó nem érte el a Ferrari és a Renault szintjét, sőt az idény végére már a Honda is fölébük kerekedett. Kimi végül győzelem nélkül, 6 dobogós hellyel a tarsolyában fejezte be az évet, a bajnokság 5. helyén, éppen Jenson előtt. Az idény végén azonban már csak búcsúzott a wokingiaktól: Monzában ugyanis bejelentették, hogy a finn Jégember veszi át a visszavonuló Schumacher helyét a Ferrarinál. Ezzel Kimi a 2007-es évad egyik legnagyobb esélyesévé lépett elő. Nem is kezdhette volna jobban az évet új csapatával: győzedelmeskedett a szezonnyitón Melbourne-ben. Később azonban kiegyenlítődtek az erőviszonyok és a McLaren új versenyzőpárosa, Alonso és az újonc Hamilton jó néhány futamon eséylt sem adott a Ferraiknak. A szezon közepére azonban Kimi újra erőre kapott, és megpróbálta ledolgozni időközben tetemesre nőtt hátrányát az újonc Hamiltonnal szemben. A McLarent a hírhedt kémkedési botrány miatt kizárták a világbajnokságból, ám a pilóták megtarthatták pontjaikat. Kiminek így a pályán kellett legyőznie két legnagyobb riválisát. Belgiumban ismét megnyerte a versenyt, életben tartva ezzel nagyon halvány világbajnoki esélyeit, ám a Japán Nagydíjon elért 3. helye azt jelentette, hogy 2 futammal a vége előtt 17 pont hátránya volt Hamiltonnal szemben a pontversenyben. Az utolsó két futamon azonban Kimi nem talát egyőzőre, s Hamilton gyengélkedése azt jelentette: a Jégember célba ért és világbajnok lett!

"Olyan boldog vagyok, hogy szinte fáj. Olyan ez, mintha egy álom vált volna valóra. Erre vágytam gyerekkorom óta… Mindig mondtam, hogy a karrierem célja az, hogy világbajnok legyek. Többször is nagyon közel kerültem ehhez, és végül minden jól alakult… Csodálatos verseny volt, azt hiszem, még soha nem éltem át ennyi érzést versenyautóban. Minden tökéletes volt. Olyan ez, mint egy születésnapi ajándék a mennyből!"

Button következő két szezonjára nem is érdemes sok szót pazarolni: egyszerűen nem ment a japán gyárnak ekkoriban. 2007 és 2008 is a Honda totális sikertelenségéről marad emlékezetes. Jenson a következő két szeonban összesen 9 pontot szerzett, és a legfanatikusabb rajongói is kezdték belátni: lehet hogy már sosem lesz lehetősége megküzdeni a világbajnoki címért.

Kimi 2008-ban címvédőként futott neki a sorozatnak, s mindenki azt várta tőle: most, hogy lekerült válláról az évtizedes teher, elkezdheti halmozni a címeket. Hamilton és a feltörekvő sauber BMW csapat azonban igyekezte keresztülhúzni a finn számításait, és ez bizony Kimi gyengélkedésével kiegészülve szinte lehetetlenné tette a címvédést. Eddigi utolsó győzelmét a Spanyol GP-n aratta, utána aztán még a csapattárs Massát sem sűrűn sikerült megelőznie. Az utolsó versenyeken, most neki kellett elengednie a VB címért küzdő csapattársat, úgy, ahogyan azt Massa tavaly megtette vele. Végül azonban Massa  egy drámai hajrában elbukta a címet, de Kimi elmondhatta: ő minden támogatást megadott, még az 1-es rajtszámmal az autóján is.

2009-re Button karrierje veszélybe került. A Honda ugyanis a sikertelenségre hivatkozva bejelntette, hogy kiszáll a sorozatból. A csapat ugyanakkor megmenekült: a Honda állta a 2009-es felkészülés költségeit, a csapatvezetői tisztséget pedig a Ferrai sikerkorszakát megalapozó Ross Brawn vette át. A téli teszteken az új csapat mindenkit legázolt, köszönhetően annak, hogy az új szabályokhoz senki más nem tudott olyan leleményesen alkalmazkodni, mint ők. Ennek köszönhetően Button és Barrichello uralta az első futamokat: az angol az első 7 versenyből 6-ot megnyert, míg Barrichello szinte nem is tudott lemaradni a dobogóról. Az utóbbi néhány versenyen azonban mintha elfogyott volna a Brawn-csapat szerencséje. Button aprócska pontokért kell, hogy harcoljon, ám az előnye még így is tetemes az összetettben. Lehet, hogy az idei végre az ő éve lesz?

Annál is inkább, mivel a hagyományos nagycsapatok, így Kimi Ferrarija is a vert mezőnyben ténfereg. Az utóbbi futamokon ugyan már kissé feljebb zárkóztak az élmezőnyhöz, de a monacói 3. és a magyarországi 2. hely egy világbajnok versenyzőtől még mindig nagyon kevés. Vajon vissza tud-e még kapaszkodni 2007 világbajnoka? Vagy Alonso távozásával létszámfelettivé válik Maranellóban?

A bejegyzés trackback címe:

https://f1sztorik.blog.hu/api/trackback/id/tr831304591

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Andrejja 2009.08.27. 17:13:36

Szia. (:
Tetszik ez az összevetés.
www.manocska29.blog.hu

bal oldalt.

szolj, ha gond. (:

Kimi Forever. (:
süti beállítások módosítása