Nem kell sokat magyaráznom azt, miért is a Spa-Francorchamps-i pálya a jelenlegi Cirkusz legkülönlegesebb helyszíne. Legendás helyszín, állandó eső-veszély, izgalmas futamok, trükkös, de nagyon gyors pálya, világklasszis győztesek - kell ennél több? Nekem speciel nem, így aztán mindig óriási várakozással ülök le megnézni az ardenneki futamot, s bár szomorúan tapasztaltam anno, hogy a célegyenest átalakítva a régi pálya egyik legegyedibb jellegzetességét tüntették el, a kedvemet még ez sem tudta elvenni soha egy spái verseny megnézésétől. Valahogy így vannak ezzel a versenyzők is, szinte mindegyiküknek kimondva kimondatlanul a spái versenyhelyszín a kedvence a naptárban. Példának okáért nem is kell messzebre mennünk, mint az elsőszámú világbajnok-aspiráns Buttonig, aki élete első itteni F1-es futamán egyből a 4. helyre parkolta le nem túl acélos BMW-Williamsét. Az angol persze azóta is imádott Spában vezetni, bár a győzelem -nagyon is prózai okok miatt - egyszer sem jött össze neki itt.
Sokak már a hétvége előtt megmondták, hogy ezúttal sem fog, és nem csak azért, mert már 4 versenye képtelen a pódiumra vezényelni Brawn-Mercedesét. A hűvös időjárás ugyanis eleddig nem igazán feküdt a matricátlan gépeknek idén, márpedig Spában 30-40 fokot várni olyan, mintha jégkrémárusra számítanánk valahol a Déli sark közelében. Aggodalomra persze nem csak ez adhatott okot a Button szurkolók háza táján, hanem az a cseppet sem elhanyagolható tény is, miszerint Valenciában Rubinho úgy verte el angol csapattársát, ahogy nem szégyellte. Így persze egycsapásra a szimpatikus brazil lett az elsőszámú üldöző a média szemében -amit én azért egy jó adag fenntartással kezeltem, lévén röpke 2 hónap alatt ő már a harmadik versenyző volt aki ebben a minőségben feltűnt.
Az előző kettő, Vettel és Webber Valenciában ugyanis a béka hátsó fertálya alatt kóboroltak, sőt Vettel például semerre sem kóborolt, hiszen egy hétvége alatt 2 Renault-aggregát ment gallyra alatta! A sokszor átkozott és teljesen hülye motorszabály így aztán 2005 után idén is beleszólhat a VB-elsőségért folytatott csatába: Vettelnek ugyanis immáron csak 2 szabályosan felhasználható erőforrása maradt a hátralévő 5 nagydíjra. Köztük egy spái és egy monzai kirándulással.... Eközben csapattársa, Webber a nürburgringi és magyarországi remeklése után, belefulladt a középmezőnybe, és még a rendkívül indiszponáltan vezető Buttontól is lemaradva a 9. helyen evickélt be. Ami azért valljuk be kevés lesz egy világbajnoki címhez...
Persze még így is jóval előrébb áll az összesítésben, mint az előző két verseny egyértelmű sztárja, a mezőny elejébe retúrjegyet váltó Lewis Hamilton. A címvédő világbajnokot Valenciában a csapata rángatta vissza a földre, ugyanis- vélhatően a régi szép idők emlékére - úgy elrontották az egyik kerékcseréjét, hogy csak nyikkant. Győzni persze hivatalosan nem ezért nem tudott, mert hát Rubens "egyébként is elé jött volna vissza", meg persze az egész amiatt vcolt csak, mert a csapat az utolsó pillanatig kivárt, hogy Lewisnak lesz-e még egy körre elegendő benzine vagy sem, és, hogy akkor most őt, vagy Kovalainent kell-é előbb beszólítani. A szerelők Kovalainen-re készültek, jönni meg persze Lewis jött... Az egész valahogy határozottan olyan volt, mint 2007-ben Kínában, amikor Ron Dennis, addig halogatta Lewis boxkiállását, hogy, mint ő mondta, biztosan nyerjen, míg végül a teljesen elhasználódó gumikon Hamilton a sóderágyban ragadt -és így biztosan nem nyert. Nemhogy versenyt, világbajnokságot sem.
Azóta persze bepótolta elmulasztott kötelességét, méghozzá éppen tavaly, nem kis botrányok közepette. Az egészet persze csak azért említem meg, hogy fölhozhassam a tavalyi versenyt, meg az emlékezetes Kimi-Lewis balhét, amikor azért is megbüntették a fiatal angolt, amit egyébként mindenki elvárna egy F1-es pilótától - az előzésért! Akkor persze még nem volt KERS, meg ilyen-olyan nyavalya, mégis lehetett előzni Spában... Most meg már minden önjelölt és elismert szakember azt számolgatja, hogy hol és mennyi ideig kell nyomni azt a bizonyos gombot, hogy megint összejöjjön a truváj, a Kimi-Lewis csata! Mert hiába, hogy ők ketten sehol nincsenek a VB-n, azért a fő attrakció még mindig a két szívrabló összecsapása lenne. És bizony úgy múlik el a világ dicsősége, ahogyan Button sorozatos győzelmei is: amint visszatért az élre a két menő (értsd csapat és versenyző), úgy szorul vissza fokozatosan a szent tehénnek kikiáltott Brawn és Button iránti érdeklődés.
Persze ez érthető, hisz általában a legjobbak iránt nagy az érdeklődés, így amikor Button nyert, akkor ő volt az ügyeletes sztár, most meg az a Kimi, akit 1 hónappal ezelőtt már mindenki kiebrudalt volna a Ferraris szerződéséből. Aztán jött Massa sajnálatos balesete, Kimi mellől pedig eltűnt a túlzottan jó és ezért rendkívül idegesítő csapattárs, ő pedig elkezdett úgy versenyezni, ahogyan már idestova másfél éve nem láttuk. Érthető, nem? Az persze a legkevésbé sem volt érthető, hogy mit keres még mindig Badoer a másik Ferrariban, akit ugyan én a magam részéről nagyon sajnálok, de inkább a saját érdekébén kérném, hogy szedje a sátrofáját. Eddig ugyanis legalább arra a kérdésre, hogy ki a legjobb tesztpilóta a mezőnyben? eszembe jutott a jó öreg Luca neve (Salóéval, Genéével Wurzéval egyetemben), ha viszont így folytatja, még a végén elhiszem, hogy a Ferrarinál a tesztpilóta is Michael Schumacher volt az évek folyamán, és 2005-ben azért szerződtették Marc Genét, mert az öregedő Schumi már nem bírta a teszteket is ugyanolyan intenzitással nyomni, mint addig.
Badoer tehát elsősorban magát, másodsorban viszont a csapatot égette Valenciában, így aztán még meglepőbb, hogy Domenicali kiállt mellette, sőt még meg is dicsérte, merthogy a futam végére sokat fejlődött a teljesítménye! Hozzátenném, volt honnan, sőt ha kicsit rosszindulatú lennék, még azt is megemlíteném, hogy éppen a futam végén, a parc fermé-ben ment neki Romain Grosjean autójának... De nem vagyok rosszindulatú, így csak azt javaslom, hogy inkább menjen vissza Fioránóba, bratyizzon a szerelőkkel a gyárban, és akkor talán 20 év múlva még gondolhatunk úgy rá, mint a nagy Ferarri csapat nagy korszakában dolgozó tesztpilótájára.
Lassancskán azonban már ideje lenne rátérni a Spában történt lényegi eseményekre, mert azért valljuk be, a valenciaival ellentéteben ez a versenyhétvége nem intézhető el tíz mondatban. Mindjárt az elejére kívánkozik ugyanis a BMW feltámadása, amely először is abban nyilvánult meg, hogy mindkét pilótájuk a top 10-be kormányozta masináját az időmérőn, ráadásul Heidfeld mindezt a 3. helyen tette. Eközben az utóbbi két futamon az első erőnek számító Lewis Hamilton a 12. helyen ragadt McLarenjével, így tehát csapattársával és nagy meglepetésre Button-nal együtt nem folytathatta a harmadik időmérő körben. Badoer persze ekkora már rég elhulott, ráadásul szó szerint, hiszen az edzés első harmadának utolsó perceiben a vélhetően szokatlanul nagy tempó miatt eldobta a vasat. A 20. hely természetesen már garantálva volt neki a másnapi rajtrácson. Az igazi szenzáció persze nem ez volt, hanem Fisichella első ideje a Force Indiával, meg a Toyoták váratlan bravúros szereplése. Kimi is tartotta persze magát, ahogyan említetem ott volt a két BMW, és persze nem hiányozhatott a két Vörös Bika sem.
Végül alig akartuk hinni a szemünknek amikor leintették az edzést: Fisico ugyanis a pole-ba kormányozta az eddig minden fórumon rozogánam minősített Force Indiáját, mögüle pedig az edzéskirály Jarno Trulli indulhatott. Mögöttük Heidfeld, a csapattársat megint alaposan eltángáló Barrichello, Kubica és Kimi volt a sorrend, így aztán könnyű szívvel mnondhattuk: megfint csak mi, semleges nézők jártunk jól, hiszen három "rokonszenv-világbajnok" foglalta el a három első rajtkockát. Másnapra persze mindannyian váltig fogadkoztak, hogy majd most aztán meglesz a győzelem, egyedül talán Fisico volt óvatos, aki az első hat közötti helyezést emlegette. Barrichello érezte az esélyt, Kimi bosszankodott a szerinte túl rossz rajthelyezés miatt, míg Lewis elismerte, hogy ez a kasztni bizony itt, Belgiumban KERS-estül, mindenestül együtt sem nyerő konstrukció.
Amikor aztán kaludtak a piros lámpák, jött a szokásos show: Barrichello kapásból ott ragadt ahol volt, elveszítve a nagy esélyt Button-nal szembeni hátránya csökkentésére. Kimi hihetetlen reflexmozdulattal kikerülte, de így arra a külső ívre sodródott, ahol a szokás szerint betyárosan beragadó Trulli kolbászolt. Kimi pedig miután felismerte, hogy mögé beállva gyakorlatilag az is megelőzi, aki esetleg rükvercből indult el, fogta magát, adott egy kövér gázt, és az aszfaltozott bukótéren keresztül a mezőny mellett vágtatott! Előzni ugyan nem előzött a pályán kívül, ám kétségtelen, hogy ha legalább megpróbált volna a pályán befordulni (amire egyébként saját állításával ellentéteben lett volna esélye, ám minden kétséget kizáróan vesztett volna jónéhány pozíciót), akkor nem sikerült volna a második helyre katapultálni a magát a fölfelé vezető egyenes végén! A verseny végén egyébként rá jellemző módon csak annyit, mondott, hogy : "ha direkt csináltam volna, akkor azt azért teszem mert úgy gyorsabb. Ha meg úgy gyorsabb, ha kimegyek a bukótérbe és több utat teszek meg, mint a többiek, akkor mért nem mentem úgy ott minden körben?"
Kétségkívül frappáns válasz, pont az ilyenek miatt lehet szeretni és nagyon utálni Kimit... Érzésem szerint azonban valahogy megint pontosan írta le a dolgokat. Csinált egy olyan dolgot ami nem teljesen szabályellenes, de azért legyünk őszninték, nem is szabályos. Ilyen szempontból nézve hasonló az esete Lewis tavalyi előzéséhez, ami ugye szabályos is volt meg nem is... Akkor az angolt megbüntették. Most Kimit nem! Biztos rajta volt sapka... A lényegen ez azonban nem változtat, lehet tavaly ugyanezért Kimit is megbüntetik, idén azonban valljuk be, nagyon kellett már egy Ferrari győzelem, ezt pedig egy ilyen kis leleményességgel leszállítani már-már hagyomány, ráadásul nem is csípi senkinek a szemét, lévén, hogy a világbajnoki esélyesek egytől egyig a vert mezőnyben kullogtak haza. Ha egyáltalán hazakullogtak. Rubinho például egyáltalán nem kullogott, szinte az egész mezőny mellett úgy ment el, mintha éppen szembe jött volna, csakhát a rajtnál történtek miatt az utolsó helyről sok esélye nem volt. Az utolsó két körben ráadásul a motorja is megfőtt, így örülhetett, hogy a 7. helyen célba tudott evickélni és lefaragott két pontot a hátrányából.
Webber ezúttal sem sokat volt képernyőn, lévén ismételeten oda szürkült be ahol éppen körözgetett, ráadásul meg is büntették, 9. helyével gyakorlatilag lemondhat világbajnoki álmairól. Hamilton az első körben elköszönt a küzdelmektól, hiszen Alguersuari kitorpedózta pályáról, míg a már említett Button autóját Grosjean bontotta le hátulról. Fisichella nyilvánvalóan a pokolba kívánta őket, meg az egész biztonsági autós herce-hurcát, hiszen enélkül olyan simán nyerte volna a futamot a nem is olyan rozoga Force Indiájával, hogy öröm lett volna nézni. Így azonban a sokak szerint "csalás bűntettét megvalósító" Kimi az újraindításnal mögé ért, és a KERS-nek hála, simán lenyomta a fölfelé vezető egyenesben! Ennek ellenére a KERS itt Spában nem ért sokat, lévén Fisico az egész versenyen nem volt hajlandó 1 mp-nél jobban lemaradni a Ferrariról, ám előzni pont ennek az ügyes szerkezetnek köszönhetően nem tudott!
A harmadik helyre akár Fernando Alonso is odaérhetett volna az egy kiállásra épülő taktikájával, ám a Renault szerelői szokásukhoz mereven ragaszkodva ezúttal sem tudták rögzíteni az egyik kereket megfelelően, így tanulva a hungaroringi fiaskóból, inkább a boxba parancsolták a világbajnokot. Trulli szintén nagyon konzervatív ember lehet, hiszen sok korábbi esettel egyetemben elrontotta a rajtot, aztán belement hátulról az egyik BMW-be, szárnyat cserélt, visszaesett a mezőny végére, aztán mire nagy nehezen a pontszerzés közelébe ért volna, a tankolásnál nem tudtak benzint juttatni a motorba. S mivel ezúttal Timo Glock futamát is eltaktikázták, vagy ha úgy tetszik a fiatal, ám feltűnően peches német nem volt elég gyors, a kölniek egy ígéretesnek induló futamot zártak nulla ponttal.
Örömteli volt azonban a két BMW remek szereplése és 4.-5. helye, éppúgy, mint Heikki Kovalainen remek taktikával elhódított 3 pontja. De hogy a harmadik dobogósról se feledkezzünk el, meg kell említenünk Vettelt, aki a verseny utolsó harmadában leggyörsabb körök garmadáját futotta meg, ám így sem tudta veszélyeztetni az élen kergetőző Fisico-Kimi duót.
Végül ebben a sorrendben futottak be, ami természetesen óriási öröm volt a tifosiknak, a másfél év után újra nyerő Kiminek (egészen pontosan 2008. április 27. óta nem nyert). A legnagyobb öröm azonban Indiában volt, hiszen a Force India első pontjait rögtön dobogóval ünneplte, méghozzá úgy, hogy ezen a két napon gyakorlatilag ők voltak a leggyorsabbak a mezőnyben. Fischella pedig visszatért oda, ahová mindig is tartozott: a legszűkebb elitbe. Az utóbbi években sokan hajlamosk voltunk leírni őt, mondván túl későn került a húsos fazék közelébe, vagy hogy a nagy lehetőség kapujában mindig megremegett a keze. Most azonban bizonyította, hogy még mindig a legfelkészütebb pilóták egyike, s ha egy kiscsapat nagy fejlődésének lehetünk tanúi, akkor abban neki mindig ott van a helye!
Bár sokak szerint két hét múlva már egy Ferrariban lenne a helye...